googleb6c02af2bf83b897.html Vijf ijsbrekers voor je volgende netwerkbijeenkomst
top of page

Vijf ijsbrekers voor je volgende netwerkbijeenkomst

Gelukkig nieuwjaar

2020 is enkele dagen oud en januari kondigt zich aan als maand gevuld met drinks, recepties en evenementen waar mensen elkaar, al dan niet gemeend, het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar en in dit geval ook het nieuwe decennium. Als het van de wensen afhangt, kan mijn gezondheid alvast niet meer stuk dit jaar! Hoeraaaa!

netwerken, communicatie, channelawards
Netwerken

Ik neem graag het voornemen op die bijeenkomsten met minstens 2x zoveel mensen te praten die ik nog niet ken als met mensen die ik wel al ken. Het meest eenvoudige om dat te doen, is aan de gekenden te vragen om je te introduceren bij hun contacten. Dat werkt zeer goed. Ik vind het nog leuker om gewoon op de man of de vrouw af te stappen en een gesprek te beginnen.


De traditionele opener

Soms gebruik ik een traditionele opener in combinatie met een verrassende functiebeschrijving: “Goede avond, we hebben nog niet de gelegenheid gevonden elkaar te leren kennen. Ik ben Hans, Leverancier van optimisme. En u?” De leverancier van optimisme werkt uitstekend. Mensen kijken verwonderd en zijn nieuwsgierig om te weten welke lading deze vlag dekt. Welke originele functieomschrijving zou er voor jou werken en wat zal dat doen met je gesprekken?


Open vragen

Open vragen doen het ook goed. Uit onderzoek blijkt dat mensen een gesprek als aangenaam ervaren wanneer ze 80% van de tijd aan het woord zijn. Met open vragen nodig je mensen uit om te praten. Wanneer je er een verrassende patroon-verbreking aan toe voegt, werken open vragen nog beter:

‘Ik ben Hans,

- Wat heeft jou tot nu toe het meest gelukkig gemaakt deze avond?”

- Vertel me waarom ik jou echt moet leren kennen”

- Als er een vraag is die ik je NIET mag stellen, welke is dat dan?


Verzin zelf vragen die goed bekken in jouw mond en ga er mee aan de slag!


Metacommunicatie

Je kan ook praten over het gesprek of over je voornemens op het event:

“Ik ben Hans. Op events neem ik me altijd het voornemen om minstens 5 nieuwe mensen te leren kennen. Jij bent nummer één. Aangenaam”.


Niet altijd geschikt ‘eh doch’ hilarisch

Deze hoorde ik onlangs en vond ik schitterend. Je stapt op iemand af, kijkt in de ogen en zegt: “ik heb je net even staan observeren en Jan heeft helemaal gelijk met wat hij over jou zegt….”. De kans is héél groot dat de ander je verwonderd aankijkt en vraagt: “welke Jan?!?”. Daarop antwoord je droog, mysterieus en flegmatiek: “je weet wel over wie ik het heb”, je draait je om, wandelt weg en laat de ander verbijsterd achter…

De laatste stappen zou ik op een netwerk event achterwege laten. Ik zou dan een antwoord verzinnen op de vraag “welke jan?” en verwijzen naar een uitgevonden karakter dat ons ooit eens aan elkaar introduceerde. Kies maar hoe jij deze wil inzetten.


Mentale vorm

Wanneer je gaat slapen, helpt het om tot rust te komen voor je in bed kruipt.

Zo helpt het ook om in de juiste mentale vorm te zijn wanneer je naar een netwerkevent gaat: zelfzeker, open, nieuwsgierig, assertief, goed geluimd. Maak tijd om in die vorm te

komen voor je naar binnen wandelt. Adem een paar keer ritmisch rustig in en uit. Terwijl je dat doet, tik je met de middelvinger van je dominante hand (de rechterhand bij rechtshandigen, linkerhand bij linkshandigen) aanhoudend op de plek van je andere hand, aangegeven op het schema. Daarbij geef je jezelf peptalk: “ik ga dat hier schitterend doen, ik kan het, ik ben het waard, ik ben nieuwsgierig, mensen willen me ook leren kennen, ik heb een leuk verhaal, ik voel met goed, …”

Je zal verrast staan van het effect!


Wil je nog meer verborgen schatten in jezelf ontdekken, surf dan naar www.breinpiraten.be en www.mindscaping.be. Geniet ervan en leer véééél nieuwe mensen kennen!

Hans


Over de blogger

Hans is sinds 1995 een graag gehoorde bron van inspiratie in binnen- en buitenland. Hij is gepassioneerd door de werking van het brein en de impact hiervan op mens en samenleving. Hij combineert elementen uit de wetenschap, waar hij regelmatig zelf congressen en colleges volgt, met wat hij leert uit het leven en uit talrijke publicaties, boeken en cursussen. Hans overgiet dit alles met een heerlijk eloquente saus en een non -conformistische stijl die héél erg gesmaakt wordt door zijn publiek.

Hans is serieel ondernemer, auteur (www.spelbrekers.be) en oprichter van BREINPIRATEN. Dat is een organisatie die “mentale weerbaarheid” promoot en bewerkstelligt bij kinderen, jongeren, professionals en iedereen die verborgen schatten in zichzelf op een heel natuurlijke wijze wil ontdekken en inzetten.


Lees meer over hans op www.hansdemeyer.be

193 views0 comments
bottom of page