googleb6c02af2bf83b897.html Onder de indruk... van ons brein, hart en geest
top of page

Onder de indruk... van ons brein, hart en geest

Vorige week donderdag hield ik hier in de NLP pub, die ondertussen de Breinpiratenpub geworden is, een fijne Breinpiraten Parley.

Zelfs met een paar last minute annulaties wegens ziekte, waren we nog met ruim 20 nieuwsgierige en leergierige piraten. Jij kan trouwens ook Breinpiraat zijn hé. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is kei-nieuwsgierig zijn naar hoe je in elkaar steekt en open staan voor alle mogelijke input en output die deze verkenningstocht boeiend en leerrijk maken.

Op 5 december was het ongemeen boeiend en leerrijk!


EFT

De aanwezige piraten leerden wat EFT (Emotional Freedom Technique) is en hoe ze dit kunnen toepassen. Een van de aanwezigen vatte direct de koe bij de hoorns en probeerde een en ander de volgende dag uit op zijn dochter . Het zesjarig kind duimt al haar hele leven. De ouders bewandelden alle gekende paden om haar van het duimzuigen af te helpen, doch zonder succes. Een korte EFT oefening bracht soelaas. We zijn inmiddels bijna een week verder en het duimzuigen is nog steeds ver weg! Zalig toch.


NLP en stoppen met slechte gewoontes

Zelf gebruikte ik enige weken terug een fijne oefening (VK-Squash) en hielp iemand van het roken af. Het leuke aan de ervaring was, dat ik niet eens wist dat de persoon in kwestie af wou van roken. Ze vertelde me gewoon dat ze met een keuzeprobleem zat waar ze geen raad mee wist. Het was een fijne getuigenis tijdens de parley.

Dat is precies het leuke aan wat ik in mijn coachingpraktijk doe: je hoeft absoluut geen inhoud te delen met me als je daar geen zin in hebt.


Mindscaping

Een andere fantastische methode die we tijdens de parley gedemonstreerd hebben is "Mindscaping". De breinpiraten leerden deze doeltreffende therapeutische methode in London en zijn nu gecertifieerd daarin. Het is een inhoudsvrije beleving met verrassende resultaten.


Reverse Engineering in de neurologie

Ik sta telkens weer versteld van wat er allemaal mogelijk is en weet dat we ondertussen eigenlijk nog niet zo ver staan in de ontdekkingen. Professor Indre Viskontas, neurowetenschapster aan de University van San Francisco verwoordt het mooi. Ze zegt het volgende:

"Stel dat een fabrikant de meest complete smartphone ooit bouwt. De fabrikant geeft die smartphone aan een complete leek die voor het eerst in zijn leven een smartphone ziet en vraagt om het ding te verkennen en er een handleiding over te schrijven... ".

Dat soort reverse engineering doen we vandaag in de neurologie. Net zoals bij de smartphone kunnen we er zeker van zijn, dat er veel interpretaties zijn, veel invullingen en nog veel onvolledigheden.


Daarom gebruik ik ook graag de stelling dat een model niet per sé bewezen hoeft te zijn. Als het werkt voor de betrokkene is het een goed model. Zelf vind ik in de wereld van het Neurolinguistisch programmeren, de cognitieve gedragswetenschap en de hypnose, redelijk wat modellen die anderen (mezelf incl) een heel eind verder hebben gebracht.

Ik denk hierbij aan het duimzuigend kind en de ouders, de studenten die in Podcast 22 van Breinpiraten getuigen over wat de NLP Practitioner opleiding voor hen betekend heeft en aan nog een pak andere mensen die bewust en onbewust inzetbare middelen vonden en aanwendden in hun levens.


Jouw eerstvolgende actie Het is een wereld die jij ongetwijfeld ook wil verkennen. Neem zeker eens vrijblijvend contact op met me en/of kom naar een van de volgende parleys

Tot gauw

Hans Demeyer

+32496163301



22 views0 comments
bottom of page