googleb6c02af2bf83b897.html Het leuke aan ons hart, is dat het geen baas heeft (ookal denk je soms anders)
top of page

Het leuke aan ons hart, is dat het geen baas heeft (ookal denk je soms anders)


Februari 2017… LinkedIn feliciteert me met 24 jaar CT-Interactive. Ik kruip voor de gelegenheid even in mijn “back to the future” voertuig.

Kiezen met je hart

Ik ben net 4 maanden gehuwd en volop mijn weg aan het zoeken in het leven. Van het diploma Lic. Tolk dat ik ondertussen 5 jaar op zak heb, weet ik op vandaag nog steeds niet zeker of de keuze hiervoor ingegeven werd door het hart of door de ratio : “technologie zal zo snel evolueren, talen iets minder snel, dus laten we iets met talen doen. Dan hebben we dat toch al mee”, zei ik op die bewuste dag in augustus 1983, toen ik Gentwaarts trok om de volgende 4 (het zijn er uiteindelijk 5 geworden) jaar van mijn leven in kaart te zetten.

Het was een zonnige dag. In de lucht zweemden flarden potentieel, vergezeld van twijfel en kruidige onwetendheid. Zoals ik het al vaker deed, denk ik dat ik die dag mijn gevoel volgde ;)

Wist ik toen wat er allemaal zou volgen... Ik voelde toen wel al dat het allemaal goed zou komen. Ik voelde dat ik, na 6 maanden als werknemer gewerkt te hebben, andere richtingen uit moest. Het leek toen een eenvoudige beslissing. Wanneer ik vandaag mensen hoor die graag zouden doen wat ze echt willen doen (hart) en toch de navelstreng met hun broodheer niet durven door te knippen (ratio), is het precies toch niet zo voor de hand liggend.

Volhouden met je hart

Ondertussen ben ik 4 maanden gehuwd. Mijn echtgenote volgde in de voorbije jaren ook haar hart. Rationeel was ze al lang uit de nog prille relatie gestapt. Voel even met haar mee: een vriend, later echtgenoot, die 1,5 jaar op en af naar Barcelona reist om er een zakenavontuur te beleven; die vriend, die terug naar België komt en het beetje geld dat ze op zij hadden in een ander lokaal avontuur in veelvoud verliest; een vriend, die ondertussen echtgenoot geworden is en die als deur-aan-deurverkoper, koerier, marktkramer en organisator van events zo veel mogelijk geld probeert bijeen te rakelen om de schuldenput van meerdere miljoenen te vullen... Een côté bohémien in de clinch met een côté plutôt bourgeois. Je zou voor minder weg gaan, niet?

In 1994 ben ik rond deze tijd 1 jaar aan de slag met copain Alex Huart en organiseer ik events voor een Amerikaans IT-consultinghuis James Martin & Co. We nodigen een topspreker uit de VS uit en dat gaat geld kosten. Ik heb er alle belang bij om dit event, dat in November zal plaats hebben, tot een goed einde te brengen. Wat later in ‘97 CT-Interactive zal worden, heet nu Creative Marketing.

In juni van 1994 krijgt mijn hart alweer een boost met het blijde nieuws dat Laura (oudste van 3 schatten) in aantocht is. Schitterend nieuws met een super positieve impact op mijn verkopen. Tegelijk krijgt mijn ratio een flinke dreun met het nieuws dat ik op de zwarte lijst terecht gekomen ben bij de Nationale Bank en dat ik mijn wederhelft daar mooi in heb meegesleurd... Mijn vrouw en ik zijn ondertussen een nestje aan het voorbereiden en een hypotheeklening krijgen wanneer je blacklisted bent bij de NBB is niet bepaald een makkie. Ook hier volg ik mijn hart. Het komt goed. En het kwam goed.

Vertrouwen op je gevoel

Ik krijg steeds meer eelt op mijn hersenen en steeds meer zachtheid in mijn hart. Ik vertrouw steeds meer op dat hart en op het gevoel dat er mee gepaard gaat.

Ondertussen 24 jaar later, blik ik met een super goed gevoel terug op een interessant verleden en kijk ik met een nog beter gevoel de aankomende uitdagingen en veranderingen tegemoet. Ik onthoud vooral : “Je hart heeft geen baas, wat je hersenen ook mogen denken” en wanneer je dat hart prioriteit geeft, komt het allemaal goed en zelfs nog beter.

Ik focus me graag op "Leading KPI's" die heel vaak met emo te maken hebben en daardoor voor velen totaal irrelevant zijn. De "Lagging KPI's" aka resultaten, cijfers, doelstellingen en vooral veel ratio, zijn in mijn verleden altijd een gevolg geweest, nooit een doel op zich.

Bedankt alvast voor de vele felicitaties met het 24 jaar jubileum. Dat er nog zoveel mogen bij komen en dat we elkaar zeker nog eens tegen het lijf mogen lopen!

Hans


23 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page