googleb6c02af2bf83b897.html Het 'good/bad/ugly' experiment
top of page

Het 'good/bad/ugly' experiment


Zonet Met Tom Braekeleirs nummer 4 van de reeks LittleBig & Partners backstage sessies opgenomen over Communicatie. Publicatie volgt medio november.

Ondertussen kan je genieten van nummers 1, 2 en 3. Ik geef toch al een kleine cliffhanger.

Ik heb het in nummer 4 over een experiment dat ik momenteel voer onder de naam 'good/bad/ugly stories'. Het heeft te maken met de verhalen die we ons zelf vertellen over feiten die ons overkomen gedurende de dag. Er zijn mensen met een natuurlijke aanleg om gebeurtenissen eerder negatief te ervaren. Anderen, waaronder ik, zien overal positieve wendingen in diezelfde gebeurtenissen. Beiden hebben voordelen en voordelen. Ze bepalen hoe je over de feiten praat en die verhalen bepalen dan weer voor een groot stuk je gemoedsgesteldheid (jaja, en niet andersom).

Het uitganspunt

Aan het einde van elke dag verzamel ik dus de belangrijkste gebeurtenissen en vertel die (aan zij die het willen horen en aan mezelf) op een positieve EN op een negatieve manier.

Het spreekwoord 'if it does not bleed, it does not lead' blijkt al na enkele dagen heel actueel te zijn.

Positieve verhalen triggeren blijkbaar vaak een verborgen vorm van jaloezie en of verwijten van naïviteit. Het is alsof de gemiddelde mens zich graag spiegelt aan verhalen waarin zij beter af zijn dan de verteller. Lijkt me eigenlijk heel normaal.

Negatieve verhalen worden dan weer graag gehoord. De mens helpt graag van nature, zo blijkt uit menig onderzoek, en naar iemand luisteren die het lastig heeft is uitnodigend om te helpen.

Als toehoorder voel je je vaak net iets beter dan de andere en ook dat draagt bij tot een goed gevoel.

Heel kort door de bocht, zouden we kunnen concluderen dat positieve verhalen goed zijn voor jezelf en voor de mensen die het echt goed met je voor hebben, terwijl negatieve verhalen interessanter zijn als je zelf aandacht wil of bewust de ander zich beter wil laten voelen.

Hoe ervaar jij deze boude stelling?

De verhalen

De verhalen zelf zijn vrij simpel.

Een file is een opportuniteit om naar een fijne podcast te luisteren OF een ellendige ervaring vol frustraties.

Het feit dat je collega geen aandacht voor je had, is een goede reden voor jou om in kaart te brengen hoe jij hier iets kan aan doen OF een zoveelste signaal dat niemand je graag ziet...

We hebben het in beide verhalen dus over exact dezelfde feiten, we kaderen ze enkel anders in. Fijne stretch-oefening voor je mentale status.

Eerste conclusies

Ik leerde van Stephen Covey dat het doeltreffend is om wanneer je een stelling neerzet, ook het tegendeel te illustreren. Dat versterkt de stelling. Als positivo vind ik het best uitdagend om negatieve verhalen te vertellen en voel ik echt wel dat ze iets doen met het gemiddelde niveau van mijn optimisme. Uitkijken dus!!

Ik kan enkel hopen dat het tegenovergestelde zich ook zo scherp aftekent bij de negativo's met eveneens een impact op het gemiddelde niveau van hun optimisme.

Verder helpen beide versies om het midden te vinden en nog gezonder te relativeren en oplossingsgericht te voelen, te denken en te handelen.

Benieuwd naar hoe jij hierover denkt, voelt en handelt.

To be continued


7 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page