googleb6c02af2bf83b897.html We zijn ten slotte allemaal een beetje neurolinguïst
top of page

We zijn ten slotte allemaal een beetje neurolinguïst


Wow”, zegt Dirk tegen me na een bezoekje aan de vernieuwde www.hansdemeyer.be site, “neurolinguïst, da’s wel een duur woord wat je daar in de mond neemt”.

“Interessant dat je dat zegt”, repliceer ik, “wat geeft je het gevoel dat je het een duur woord vindt?”

De blik van Dirk schiet de hoogte in en ik zie de ogen van links naar rechts en terug bewegen, als stond het antwoord ergens in de lucht geschreven. Ik hou van de observaties. Vervolgens tilt Dirk het hoofd naar beneden en volgen de woorden: “ja, neuro en dan linguïst, … bestaan er dan geen eenvoudige omschrijvingen?”

Ik ben blij te zien dat na zijn transderivationele zoektocht (nog zo’n duur woord) in de lucht, Dirk toch ook onbewust laat blijken dat hij wel met die term “neurolinguïst” bezig is en dat het hem niet onaangeroerd laat. Mijn bewuste vraag naar ‘gevoel’ heeft een en ander natuurlijk getriggerd.

Communiceren met een doel

We zijn ten slotte allemaal een beetje neurolinguïst. We weten het gewoon niet. Telkens we boodschappen uitwisselen doen we dat met een bepaald doel. We gebruiken verbale en non-verbale taal (=het linguïstische deel) om de ander op een of andere wijze te “beïnvloeden” (het neuro deel), zelfs wanneer we over koetjes en kalfjes praten. Denk er maar eens over na wat je daarbij nu voelt.

Over wijn en bier

Net zoals de meesten onder ons kunnen genieten van een glas wijn, zonder daarbij exact te kunnen vertellen waarom de wijn lekker bevonden wordt, kunnen we ook allemaal communiceren zonder exact te weten wat er precies gebeurt en wat we daarmee kunnen doen.

In de wereld van wijnen zijn er Oenologen die ons kunnen verbazen met wat ze allemaal ontdekken in een wijn, hoe ze dat doen en hoe ze er over vertellen. Oenologen combineren diverse vaardigheden zoals kennis van geuren, kleuren, regio’s, geschiedenis, zintuigen, etc …. in een kunst van degusteren en kennis delen.

Over taal en communicatie

In de wereld van communicatie zijn er Neurolinguïsten. Die verbazen me elke dag met wat ze allemaal ontdekken in een communicatieproces, hoe ze dat doen en hoe ze daar over vertellen. Als neurolinguïst combineer ik diverse vaardigheden: mijn opleiding als licentiaat Tolk helpt me om elke dag mijn taalvaardigheid te verfijnen;

  • als Master NLP practitioner werk ik elke dag aan mijn observatie- en kalibratievaardigheden;

  • als storyteller schaaf ik elke dag taalpatronen en verhaallijnen bij;

  • gepassioneerd door ons brein, leer ik elke dag meer over hoe het er binnen de omvliesde en beschermde omgeving van onze hersenpan aan toe gaat;

  • na het lezen van diverse boeken over hypnotherapie en het steeds vaker inzetten en induceren van 'trances' begrijp ik steeds beter hoe alles logisch aan elkaar hangt;

  • als eeuwige nieuws- en leergierige wil ik alles weten over wat je daar mee aan kan;

  • als trainer en coach met decennia aan leuke feedback, deel ik die kennis graag met anderen en met jou. Zo kunnen ook zij en jij bewuster communiceren.

Prosit!

De wijndrinkers onder ons hoeven niet allemaal top-oenologen te worden, de bierdrinkers geen professionele zythologen net zomin als dat iedereen die communiceert een top communicator hoeft te worden.

Het is helemaal aan jou om te kiezen hoe doeltreffend en efficiënt je wil zijn in wat je doet!

Veel plezier en tot gauw!

Maak kennis met enkele fijne communicatietechnieken tijdens deze workshop


30 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page